2021. január 1-től az autógyártoknak az eladott autóik összes Co2 kibocsátását 95 g/km-re kell csökkentenie! A Mazda új motorja a Skyactive X nagyon megközelítette a 95g/km-es értéket. De mielőtt bármit is írnék a motorról egy kis háttér információ következik miről is van szó.
A story 2009-ben kezdődött, amikor az EU elkezdett emisszió csökkentési célértékeket publikálni az újonnan eladott autókra. Legutóbb 2015-től kellett a közösségen belül eladott új autóknak gyártói flotta szinten csökkenniük 130 g/km szint alá, ami benzines autók esetén kb. 5,6 l/100 km, dízeleknél nagyjából 4,9 l/100 km fogyasztással hozható össze. A célt meglepő módon már 2013-ban, két évvel a meghatározott céldátum előtt elérték az autógyártók, ennek ellenére a régió közlekedésből származó CO2 kibocsátása tovább növekedett, az újonnan eladott autók átlaga a 2016-os 118,1 g/km-ről 2018-ban ismét 120,4 g/km-re emelkedett. A növekedés mögött az egyéb szennyező anyagok kibocsátása miatt népszerűtlenné váló, de CO2 kibocsátás terén jól teljesítő dízelek részesedésének csökkenése áll. Mivel egyre kevesebben vásárolnak dízelt, a magasabb CO2 kibocsátású benzinesekkel nem lehet tartani a korábbi szintet.
A hivatalos adatok szerint 2018-ban a 95 g/km-es célt egyedül a Tesla és a Smart hozta. Mi lesz ha nem teljesítik? BÜNTETÉS! Autónként és grammonként 5euro-tól indult! Ha nem tudják teljesíteni a normákat akkor 2021-től a gyártóknak vagy meg kell emelniük a szennyező autók árait, vagy drasztikusan csökkenni fog a profitjuk. Ez utóbbit nem túl valószínű, hogy bevállalják, illetve sok gyártónál ez a működés végét is jelentené. Az európai gyártókat információval ellátó JATO szerint a várható büntetés összege elérheti a 34 milliárd eurót is, feltételezve, hogy a gyártók nem tudnak drasztikusan változtatni a helyzeten. A JATO számítása szerint a Volkswagen autónként akár 2525 eurót is fizethet, ami a teljes értékesítési volument nézve 9,2 milliárd eurós többletköltséget jelent.
És akkor nézzük meg mit csinált a Mazda!
A Skyactiv-X motor szikravezérelt kompressziós gyújtás (SPCCI) technológiánknak köszönhetően hatékonyabban égeti az üzemanyagot. Nagyobb teljesítményt hoz létre, és közben alacsonyabb a károsanyag-kibocsátása és az üzemanyag-fogyasztása, mint egy szokásos benzinmotornak, kompromisszumok nélkül.
Az SPCCI egyesíti a dízelmotor üzemanyag-hatékonyságát a benzinmotor teljesítményével és szabályozhatóságával. A motor zökkenőmentesen vált a hagyományos szikragyújtási és a kompressziós gyújtási mód között, amelynél a szegény üzemanyag-levegő keveréket sűríti, hogy még hatékonyabban éghessen el. A két rendszer előnyös kombinációja. Nagy teljesítményt nyút, alacsony fogyasztás és károsanyag kibocsátás mellett.
A Skyactiv-X egy Mazda által szabadalmaztatott technológiát használ, amelynek neve szikravezérelt kompressziós gyújtás (SPCCI). Az üzemanyag és a levegő rendkívül szegény keverékét rendkívül magas nyomáson sűríti. Ezután egy szikra meggyújt egy kis mennyiségű, nagyon sűrű üzemanyagot, amivel tovább növeli a hőt és a nyomást a hengerben, és a fennmaradó üzemanyag a nyomás alatt meggyullad (a dízelmotorokhoz hasonlóan). Az üzemanyag gyorsabban és teljesebben ég el, így nagyobb teljesítmény és alacsonyabb kibocsátás érhető el, mint egy hagyományos motornál.
Hogyan lehet gazdaságosabb és mégis nagyobb teljesítményű? A válasz a levegőben van. Egy normál benzinmotor 14,7:1 arányban keveri a levegőt és a benzint, ám a Skyactiv hihetetlenül szegény, 40:1 arányú keveréket használ SPCCI üzemmódban. A több levegő, kevesebb üzemanyag jobb gazdaságosságot és nagyobb teljesítményt eredményez.
Amint hozzájutunk egy ilyen autóhoz, rögtön csinálunk egy tesztet. De addig is nézzétek meg videóinkat